Hoe verdien je geld met een blog?
Je verhoogt met bloggen de interactie met je publiek en je beïnvloed jouw branche, maar wist je ook dat je met bloggen de getallen op je bankrekening kunt verhogen? Betaald bloggen is voor veel blogbeheerders een mooie manier om een zakcentje bij te verdienen. Maar blogs schrijven voor geld, hoe zit dat precies in elkaar en waar begin je?
Het startpunt: optimaliseren voor de zoekmachine
Vindbaarheid is de sleutel tot online succes. Dit geldt voor alle vormen van online verkeer: voor commerciële websites en webshops, maar ook voor blogwebsites. Als jouw doelgroep je niet kan vinden in de zoekresultaten, hoe komen ze dan immers bij jouw unieke content terecht? Je zichtbaarheid kun je op verschillende manieren vergroten, bijvoorbeeld met behulp van organische zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig en uitgebreid proces waarover we je graag alles uitleggen, maar voor nu zoomen we even in op één belangrijk onderdeel daarvan: autoriteit.
Om te bepalen welke websites er bovenaan in de zoekresultaten mogen staan, gebruiken zoekmachines als Google verschillende complexe algoritmes en metrics. Een belangrijke factor bij het afwegen van jouw positie is de autoriteit van jouw website; een soort betrouwbaarheids-score die Google toekent aan jouw domein. Deze waarde bouw je op met behulp van externe links vanaf andere websites naar de jouwe, die naar de zoekmachine communiceren dat jouw platform een waardevolle en betrouwbare bron van informatie is.
Simpel gezegd: hoe meer backlinks jij ontvangt van relevante websites, des te hoger is je autoriteit en des te belangrijker Google je vindt. En hoe hoger op hun beurt de autoriteit van de websites die naar jou linken is, des te zwaarder wegen hun links naar jouw domein toe mee.
Blogs en linkbuilding
Om hun domeinautoriteit eigenhandig te verhogen, zetten veel websites linkbuilding in. Met linkbuilden ben je actief bezig met het vergaren van een zo gevarieerd en natuurlijk mogelijk backlinkprofiel.
Het is onlogisch om in een artikel over kinderkleding een linkje te plaatsen dat naar een webshoppagina voor gereedschap verwijst, en Google begrijpt dat soort taferelen maar al te goed. Het is daarom essentieel dat het onderwerp van een artikel goed aansluit op de pagina waar naartoe gelinkt wordt. Backlinks van irrelevante websites hebben geen positief effect op je domeinautoriteit en kun je beter achterwege laten. Bovendien hebben meerdere backlinks vanaf dezelfde website – hoe goed en relevant ze ook zijn – voor de zoekmachine weinig meerwaarde. Voor het beste resultaat zijn de links daarom telkens afkomstig van een ‘vers’ domein.
Dit houdt in dat je voortdurend op zoek bent naar nieuwe platformen om relevante externe links op te plaatsen. Blogwebsites zijn hier bij uitstek geschikt voor, omdat ze regelmatig nieuwe content posten. Blogplatformen kunnen een breed scala aan verschillende thema's omvatten (zoals lifestyle, interieur en DYI) of zijn juist gespecialiseerd in één onderwerp of markt. Wat voor blog je ook hebt, de kans is groot dat er meer dan genoeg webshops zijn die van jouw domeinautoriteit, frequente aanwas aan content en relevantie willen profiteren.