5 jul. 23

Hoe speel je in op seasonality in zoektrends?

Seizoenen zijn niet alleen van invloed op het weer en onze garderobe, maar ze hebben ook een impact op het zoekgedrag online. Om te zorgen dat je content relevant is, kun je als blogger inspelen op deze veranderingen. Maar hoe kun je de content van jouw website hier het beste op afstemmen? Hoe weet je welke trends er spelen, welke er aan zullen komen, en welke het beste werken voor jouw blog? We vertellen het je allemaal in dit artikel.

mirthe Mirthe van Rijen
googletrend v2

Wat is seasonality in zoekgedrag?

Allereerst moet je begrijpen hoe trends in zoekgedrag verband houden met de seizoenen. In elk seizoen zijn er bepaalde onderwerpen waar mensen meer in geïnteresseerd zijn. Tijdens de zomer zoeken mensen bijvoorbeeld vaak naar vakantiebestemmingen, tuinmeubelen en outdoor-activiteiten. Ook op het gebied van recepten zijn er duidelijke zoektrends in zomers eten te ontdekken.

In de winter wordt juist vaker gezocht naar wollen sjaals, feestelijke recepten en wintersportartikelen. Dit klinkt allemaal vrij logisch, maar veel bloggers realiseren zich niet dat je hier strategisch mee om kunt gaan. Door je blog elk seizoen zo relevant mogelijk te maken, kan je inspelen op de behoeftes die bezoekers op dat moment hebben.

Seasonality gaat overigens niet alleen over de seizoenen, maar ook over andere trends in zoekgedrag. Zo kun je bijvoorbeeld voorspellen dat wanneer de Olympische Spelen eraan komen, er meer mensen zullen zoeken naar termen die hieraan gerelateerd zijn. En bij de start van een nieuw seizoen van Wie is de Mol of Expeditie Robinson wordt er ook standaard wat meer gegoogeld naar de namen van de deelnemers. Door dit soort voorspellingen vooraf te maken, kun je de trends voor zijn!

Hoe pas je seizoenscontent toe?

Maar hoe vind je informatie over welke content bij welk seizoen hoort en hoe pas je dit vervolgens toe? Google heeft een platform waar alle trends in de zoektermen openbaar beschikbaar zijn: Google Trends. Hier kun je zien waar Nederland op dat moment veel naar zoekt en wat de stijgers en dalers zijn. Hiernaast bezit Google ook een geavanceerdere service: Google Analytics. Deze tool kan op websiteniveau relevante zoekwoorden produceren en wordt met name veel gebruikt door bedrijven.

Naast Google’s hulpmiddelen kun je ook naar de statistieken van je eigen website kijken. Welke artikelen krijgen veel bezoekers op welk moment? Ook kun je hierbij kijken welke zoektermen mensen in de zoekmachine hebben ingevoerd om jouw webpagina te vinden. Wanneer er zoektermen zijn waar je beter op wilt inspelen, kun je bijvoorbeeld een extra artikel over dat onderwerp maken. Een voorbeeld: stel, je hebt een artikel over nette pakken voor mannen, maar je ziet dat er veel mensen zoeken op ‘trouwpakken.’ Door een specifiek artikel over trouwpakken te schrijven, kun je deze bezoekers nog beter tevreden stellen!

Wanneer publiceer je seizoensgebonden blogs?

Om optimaal in te spelen op seasonality, is het belangrijk om je content op het juiste moment te plaatsen. Dit houdt in dat het artikel net vóór de juiste periode geplaatst moet worden. Zo heeft de zoekmachine tijd om jouw artikel te vinden, te bekijken en in de rankings op te nemen voordat de periode voorbij is.

Door te denken aan de seasonality in zoektrends kun je dus de content van jouw website relevant en actueel houden. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat deze trends zijn, maar het is handig om deze voor jezelf op te schrijven en een contentkalender te maken. Zo ben je altijd op de hoogte en mis je geen kansen om meer bezoekers te krijgen!