Linkbuildingstrategie

Strategie op basis van data

Op dagelijkse basis meten wij de organische posities van relevante zoekwoorden voor jouw landingspagina’s. Dit combineren we met de geplaatste links en ons systeem detecteert precies wanneer de via ons geplaatste links live gaan (lichtblauwe verticale lijnen in de afbeelding).

Met deze data kunnen wij heel nauwkeurig de effecten van de linking bepalen. Op basis hiervan kunnen wij ook een duidelijke maandelijkse forecast maken van de te verwachten resultaten.

In een linktraject worden er meerdere stadia doorlopen. Bij een landingspagina waar nog weinig tot geen linking naartoe is uitgezet, zien we dat de rankings van zoektermen die Google met deze pagina associeert sterk kunnen fluctueren. Nadat er een eerste serie van links is geplaatst nemen deze fluctuaties in eerste instantie nog iets toe, maar kort daarna gaan de rankings zich al beter gedragen en wordt de bandbreedte waarbinnen de rankings bewegen een stuk smaller. De rankings worden als het ware een “funnel” ingeduwd. De gemiddelde rankings van alle termen gaan dan ook gestaag omhoog.

PVC visgraat

'Linkrecepten'

Voor iedere landingspagina stellen wij een uniek 'linkrecept' samen, waarbij er in korte tijd een relatief groot aantal links worden geplaatst (zo’n 10 tot 15 per pagina). Hierbij wordt een brede variatie van zoektermen en synoniemen gebruikt als anchorteksten. Op deze manier maken we het duidelijk aan Google voor welk onderwerp jouw landingspagina relevant is. Je ziet dan ook dat andere relevante termen hierop gaan 'meeliften'. Wij meten daarom altijd meer keywords dan alleen de hoofdzoektermen. Als jouw domein relevant wordt voor meer zoekwoorden, wat je ook terugziet per pagina in Google Search Console, dan is dit namelijk een goede graadmeter voor een toename in relevantie.

Daarnaast gebruiken we een mix van verschillende typen platformen. Een typische samenstelling kan zijn:

  • 3 platformen van hogere autoriteit
  • 5 SEO-blogs
  • 8 dochterpaginalinks.

Onder een platform van hogere autoriteit verstaan wij een artikel website met een hoge autoriteitscore (onder andere DomainRating, TrustFlow) met artikelen die ook daadwerkelijk geschreven zijn voor menselijke bezoekers. Dit type in-content links geven een combinatie door van rauwe linkwaarde en relevantie.

Bij SEO-blog-plaatsingen gaat het om artikelen die eigenlijk alleen voor SEO-doeleinden worden geplaatst. De rauwe linkwaarde is lager, maar het is nog steeds een in-content link, dus je geeft er ook relevantie mee door. Dochterpagina’s hebben nagenoeg geen linkwaarde, maar worden met name ingezet om links met long tail-anchortekst te kunnen plaatsen.

Zakelijke lening v2

Meer dan alleen hoge kwaliteit links

Als je naar de backlinkprofielen van concurrenten binnen een 'normale' top 10 kijkt, dan zie je dat deze ook uit een mix van verschillende platformen bestaat. Wij nemen deze verdeling mee in onze linkrecepten. Google beloont je concurrenten voor dit type links, dus gebruiken wij ze ook.

Daarnaast is er het triggereffect. Iedere keer dat Google een link naar jouw landingspagina tegenkomt, dan wordt de Googlebot getriggerd om opnieuw naar jouw pagina te gaan, waarop deze opnieuw geëvalueerd wordt. Dit laatste effect krijg je niet als je af en toe “één goede link” plaatst. Het tempo waarmee je links plaatst is dus belangrijk en dicteert (tot zekere hoogte) de frequentie waarmee Google je website bekijkt.

Quiche

In het kort

Met een mix van diverse soorten backlinks en een uitgebreide variatie in anchorteksten triggeren wij Google in korte tijd om herhaaldelijk jouw landingspagina’s te evalueren, waarbij deze signalen (rauwe linkwaarde en relevantie) iedere keer mee worden genomen.

Je “leert” Google als het ware om de relevantie van jouw landingspagina’s te begrijpen. Met onze data en tooling hebben wij dit proces dusdanig geperfectioneerd dat we iedere maand kunnen zorgen voor organische groei voor jouw landingspagina’s, hogere posities voor relevante zoekwoorden en meer organische verkeer.

Monitoring

Aspen Media House is expert op het gebied van linkbuilding. Al 19 jaar lang helpen wij bureaus en (hun) eindklanten met het uitzetten van links. Wij bieden een data-gedreven strategie en rapportage. De linkeffectmeting maakt dat ontzettend visueel.

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

  • Neem contact op!

    Eén van de 3 pijlers van SEO is autoriteit: de waarde die aangeeft hoe betrouwbaar en belangrijk de zoekmachine jouw website acht.